Ekstern kommunikation

Ekstern kommunikation er vigtig i forhold til rekruttering af nye medlemmer, men også for at skabe opmærksomhed om fødevarefællesskabets formål.

Hjemmeside

Hjemmesiden er fødevarefællesskabets visitkort, og der hvor al vigtig information til både medlemmer og ikke-medlemmer er samlet. Sørg for at hjemmesiden repræsenterer fødevarefællesskabet, er overskuelig og nem at finde rundt på.

Der findes et væld af online blogging platforme, som nemt kan bruges til hjemmesider. Fordelen ved dem er, at de er gratis, de er nogenlunde nemme at bruge, og der findes mange skabeloner, som gør, at man i løbet af kort tid kan skabe en velfungerende hjemmeside. I skal dog betale for hosting og eget domæne, hvis I ikke vil have, at fødevarefællesskabet hjemmeside skal hedde fx fødevarefællesskab.wordpress.com i stedet for fødevarefællesskab.dk.

Eksempler på platforme man kan bruge til at lave hjemmesider:

  • Wix
  • Weebly
  • Wordpress
  • Squarespace
  • Blogger
  • Sageframe
  • SetSeed

Eksempler på mere avancerede CMS.:

  • Craft
  • ProcessWire
 

Flyers / postkort

Flyers og postkort er en god måde at komme ud til mange mennesker. Det kræver selvfølgelig, at I har de økonomiske ressourcer og et medlem, der har evner til at lave det grafiske arbejde forbundet med postkort eller flyers. Hvis I beslutter jer for at lave postkort eller flyers så sørg for, at der er den information folk har brug for for at komme i kontakt med jer: fødevarefællesskabets logo ognavn, hjemmeside, evt. adresse og åbningsdag og måske en kort beskrivelse af fødevarefællesskabet.


CASE: Postkort

I Aarhus Økologiske Fødevarefællesskab besluttede man sig for at producere nogle postkort til at ligge på byens cafeer. Postkortene var uhøjtidelige og sjove på forsiden og havde en kort beskrivende tekst og kontaktinfo på bagsiden. Kortene blev delt ud på cafeer i Aarhus af medlemmerne.


Lokale arrangementer

Hvis der er lokale arrangementer i byenomkring, så kan det være en god mulighed for få synlighed på fødevarefællesskabet. Det kan fx være markedsdage, debatarrangementer, frivillige arrangementer eller byfester. Måske har I mulighed for at få en stand, hvor I kan medbringer flyers og et udvalg af en poses indhold.

 

Lokale medier – tv, avis, radio

Det kan være en god ide at sende en pressemeddelelse ud til de lokale medier i forbindelse med jeres stiftende generalforsamling eller åbningsdag. Når rygtet spredes, så vil de lokale medier begynde at kontakte jer selv. Fødevarefællesskaberne er en god historie. Det kan derfor være en god ide at udvælge en person i jeres fødevarefælleskab, som står for pressekontakten.